Jak stosować metody aktywizujące w nauce języka angielskiego? Czy to ułatwia, czy utrudnia pracę nauczyciela? Przekonaj się sam. Oto dwa przykłady lekcji z ich zastosowaniem. Myślę, ze uczniowie nie będą się nudzić.
Mgr Beata Fietz
Scenariusz lekcji z użyciem METODOLOGII ZADANIOWEJ – prognoza pogody
Klasa I w liceum ogólnokształcącym po 270 godz. nauki j. angielskiego.
WPROWADZENIE TEMATU
Nauczyciel (N) pokazuje ilustracje przedstawiające różne warunki pogodowe i zadaje pytanie, które jest tematem –
Jaka jest pogoda?ZADANIE
Uczniowie (UU) dostają listę słówek związanych z opisywaniem pogody i mają je pogrupować wg części mowy; na rzeczowniki, przymiotniki i czasowniki.
RAPORT
PREZENTACJA ZADANIA
Kolejni UU grupują podane wyrazy na tablicy (np. pisząc lub przyczepiając) a następni ew. uzupełniają lub poprawiają. Ostateczną wersję akceptuje N.
ZADANIE WZORCOWE
N rozdaje UU mapki i wyjaśnia znajdujące się na nich symbole pogodowe. Następnie UU słuchają (np. z kasety) prognozy pogody opisującej pogodę na mapce.
ĆWICZENIA LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE
ĆW. 1 - W parach UU wybierają z listy słowa opisujące pogodę
charakterystyczną dla poszczególnych pór roku.
ĆW. 2 - Ćwiczenie gramatyczne na rozróżnienie użycia słów
„there” i „it” z odpowiednimi częściami mowy.
PREZENTACJA ZADANIA
UU pracują w grupach 3, 4-osobowych. Każda grupa dostaje 1 mapkę z symbolami pogodowymi, na podstawie której układają prognozę pogody oraz tyle czystych mapek ile jest pozostałych grup. Podczas prezentacji pozostałych grup UU nanoszą odpowiednie symbole na czystych mapkach.
KONTROLA
N rozdaje mapki z symbolami a UU na ich podstawie samodzielnie piszą prognozę pogody.
Mgr Beata Fietz
Scenariusz lekcji z użyciem METODOLOGII ZADANIOWEJ – wskazywanie drogi
Klasa III w liceum ogólnokształcącym po 150 godz. nauki j. angielskiego.
WPROWADZENIE TEMATU
Nauczyciel (N) opowiada po angielsku krótką historyjkę z wakacji, gdy był w obcym mieście i nie mógł trafić do muzeum. Musiał więc poprosić o wskazanie drogi.
Tematem lekcji jest wskazywanie drogi .
ZADANIE
Uczniowie (UU) gromadzą słownictwo i zwroty związane z wskazywaniem drogi wpisując je w odpowiednich kolumnach tabeli podanej przez N.
PYTANIA O DROGĘ
|
MIEJSCA
I BUDYNKI
|
POŁOŻENIE
I KIERUNKI
|
ODLEGŁOŚĆ
|
ŚRODEK TRANSPORTU
|
|
|
|
|
|
RAPORT
PREZENTACJA ZADANIA
Kolejni UU czytają zgromadzone słownictwo a pozostali uzupełniają swoje tabele.
Ostateczną wersję akceptuje N.
ZADANIE WZORCOWE
N wyjaśnia jak dojść ze szkoły do miejsca, które wszyscy znają np. na policję nie podając nazwy tego miejsca. UU słuchając ustalają o jakie miejsce chodzi.
ĆWICZENIA LEKSYKALNO-GRAMATYCZNE
ĆW. 1 - UU piszą definicje miejsc i budynków użyteczności
publicznej opisując cel, w jakim się tam idzie.
Tym samym ćwiczą użycie konstrukcji bezokolicznikowej
dla wyrażenia celu.
Np. „Idzie się tam, żeby wypożyczyć książki”(biblioteka)
ĆW. 2 - W parach UU wymieniają się ułożonymi definicjami
i odgadują nazwy miejsc.
PREZENTACJA ZADANIA
Każdy U dostaje od N karteczkę z nazwą miejsca, do którego ma wskazać drogę sprzed szkoły. Po prezentacji przed całą klasą UU słuchający mówią, gdzie doszli.
KONTROLA
UU dostają mapki i słuchając wskazówek (np. z kasety) zaznaczają na nich przebytą drogę.